Meniu Închide

Biserica Ortodoxă Română nu a avut în proprietate robi țigani

Să lămurim din capul locului o chestiune: Biserica Ortodoxă Română nu a avut niciodată în proprietate robi țigani. Asta pentru simplul motiv că instituția cu numele „Biserica Ortodoxă Română” a apărut în urma unui proces declanșat în 1865 și încheiat în 1885, adică la multă vreme după eliberarea țiganilor din robie.

Acum că am lămurit asta să vedem de ce ne interesează: recent au apărut o serie de acuze împotriva Bisericii Ortodoxe Române care chipurile ar încerca să ascundă faptul că mănăstirile ortodoxe au deținut robi țigani (?!?) și ar cenzura activitatea științifică.

Scandalul a prins viteză după o postare FB a sociologului Gelu Duminică care a declanșat o „anchetă jurnalistică” a G4Media (DOCUMENT Acuzații de cenzură în Biserica Ortodoxă după ce conducerea BOR a interzis un proiect de cercetare privind robia romilor) , după care am primit explicația fenomenului de la Vice (De ce nu vrea BOR să știi că secole la rând a avut sclavi romi) și ne-am putut bucura și de intervenția Europa FM (Acuzații de cenzură în cadrul BOR după ce Sfântul Sinod a interzis un proiect de cercetare privind robia romilor).

Situația era destul de gravă deja în presa locală „Robii ţigani ai Mânăstirilor Ortodoxe ascunşi sub preş de Sfântul Sinod cu preţul de un milion de euro!” unde a apărut și o scrisoare deschisă a pastorului Ștefan Tobler, unul din actorii principali în această confuzie.

Discuția a pornit de la proiectul The Role of the Romanian Orthodox Church in Social Integration of Roma People: Towards a Participatory Approach în valoare de 1,11 milioane euro, acordat prin granturile EEA.

Acum că avem mare parte din sursele relevante am putea face o sumarizare, dar cum forțele mele sunt prea slabe pentru așa ceva voi încerca să fac un rezumat. Să pornim de la proiect: descrierea proiectului menționat mai sus (mai ales pe partea de istorie, cea care mă interesează) pornește de la premiza că Biserica Ortodoxă Română este răspunzătoare pentru situația actuală a comunităților de țigani. Din păcate nu am acces la mai multe date referitoare la acest proiect, dar din start mi se pare îndreptat în stabilirea unei „vini” a Bisericii Ortodoxe Române.

Povestea stă așa: în proiect sunt implicați mai mulți teologi ortodocși de la Universitatea din Sibiu – și nu prea pot înțelege cum un teolog ortodox român poate accepta o responsabilitate a Bisericii Ortodoxe Române față de robia țiganilor – vezi primul paragraf al textului de față. Sinodul Bisericii Ortodoxe Române a decis retragerea binecuvântării teologilor ortodocși pentru acest proiect. Nu le-a interzis să participe la proiect, nu a desființat proiectul, nu a impus condiții. Dar chiar nu putea Biserica Ortodoxă Română să accepte o vină care nu-i aparține în cadrul unui proiect care stabilise deja de la bun început vinile istorice.

Gelu Duminică și Vice sunt siguri că Biserica Ortodoxă Română vrea să ascundă faptul că mănăstirile ortodoxe din spațiul românesc au avut robi țigani. Enumerarea unei bibliografii care să contrazică această aberație ar fi ocupa zeci de pagini. Nu a negat nimeni niciodată existența robilor țigani în spațiul românesc și nici nu a încercat nimeni s-o ascundă. Pentru proiectul în cauză legătura de cauzalitate „robi țigani în proprietatea mănăstirilor ortodoxe – Biserica Ortodoxă Română răspunzătoare de soarta țiganilor contemporani” nu este o ipoteză, este o concluzie – și deja nu mai vorbim de cercetare științifică. (Chiar aș vrea să citesc întregul dosar al proiectului, deși nu cred că se va întâmpla asta, ca să văd cum a fost fundamentată teoretic o cercetare de 1,1 milioane euro).

Olivian Mircea de la Vice intră pe terenul favorit al redactorilor de aici, respectiv delirul vorbelor sau beția de cuvinte. Nici nu știi de unde să începi cu corecțiile, practic fiecare frază exprimă un neadevăr sau este un stereotip ideologic. Omul zice direct că „robii mănăstirești erau cei mai numeroși din Țările Române”. Când anume între 1372 și 1855 au fost robii mănăstirești cei mai numeroși? De la începutul robiei până la sfârșit în mod constant robii mănăstirești au fost cei mai numeroși? Dacă mă duc la bibliografie aflu că în 1857 în Țara Românească au fost înregistrate 12.081 de familii de țigani foști mănăstirești și 14.985 de familii de țigani cu foști proprietari privați. Și aici nu apare numărul țiganilor eliberați din proprietatea statului, deci una peste alta robii țigani mănăstirești nu aveau cum să fie cei mai mulți. Apoi aflăm de la Olivian Mircea că mănăstirile românești au fost construite de robii țigani, ceva ce nu am întâlnit în nici un document istoric – și caut documente istorice despre țigani din anul 1998. Și tot așa, din aiureală în aiureală Olivian Mircea ajunge la concluzia care-l interesează: Biserica Ortodoxă Română trebuie să-i despăgubească pe țigani pentru robie.

De fapt aici e cheia scandalului: un studiu „științific” (cu concluziile inversate cu ipotezele), cauționat de participarea reprezentanților Bisericii Ortodoxe Române care să stabilească „baza teoretică” pentru despăgubirea țiganilor pentru robia medievală. O campanie de presă cu articole de propagandă, lipsite de orice fel de argumentație, „anchete jurnalistice” copy-paste de pe Facebook – ne mai trebuie un partid politic care să transforme toată amețeala asta într-un proiect legislativ.

Abonare pe email

Alătură-te celorlalți 119 abonați

libris.ro

***

10 Comments

  1. Valer

    Frumoasă încercare, dar dacă aplicăm logica ta, înseamnă că BOR nu poate emite niciun fel de pretenție asupra proprietăților avute înainte de momentul 1885. Și, totuși, când e vorba de a pretinde terenuri și imobile, BOR revendică legătura cu biserica de dinainte.

    • adrian le légionnnaire

      A fost secularizata (jefuita) complet de Cuza, despre ce proprietati vorbesti? Poate despre cele donate ulterior secularizarii… Si sa nu spui ca era vorba de manastirile inchinate (grecesti) care erau o mica parte, tinta a fost BOR cu manastirile si bisericile. Ce nu se stie este ca principalii beneficiari nu au fost taranii (care au vazut cateva parcele dupa primul razboi) ci Cara regala care s’a infruptat cu mare pofta (pusese mana pe 130 000 ha din Domeniile statului) si marii latifundiari care au dus direct la rascoalele din 1888 si cea din 1907.

    • ValiP

      BOR s-a înființat în 1872, iar secularizarea averilor manastiresti s-a făcut în 1863. BOR susține s-a erijat în continuatoarea bisericilor si mănăstirilor din Moldova si Tara Romaneasca și atunci trebuie sa-si asume întreg trecutul, inclusiv posesia robilor.
      Dar n-ai să vezi așa ceva!

  2. DODO

    @ valter – ai spus bine Ale cui erau bisericile si minastirile ? nu se organizase bor dar ce a fost inaintea lui ? de cine depindeam ? Trebuie sa existe documente care sa pomeneasca folosirea robilor pe linga lacasele de cult A fost o pagine de istorie ca multe altele care nu ne-a facut cinste si acum ne ascundem capul ca strutul

    • Daniel

      Tarile Romane aveau Mitropolii care tineau de Patriarhul de la Constantinopol . In aceasta ordine de idei , despagubirile ar trebui cerute Patriarhiei de la Constantinopol . BOR s-a infintat dupa confiscarea averilor manastiresti a lui Cuza .BOR a preluat doar cladirile manastirilor si a bisericilor fara terenuri si averi , cladiri pe care le-a reparat si intretinut..
      In alta ordine de idei , nu doar tarile Romane au avut robi si nu doar manastirile si bisericile ortodoxe au avut robi ci era un fenomen in toata Europa .

  3. Cirpaci Marian

    Olivian Mircea nu este rom, ci turc din Constanta, bunicul lui se numea Cartof. Nici Gelu Duminica nu e rom. Eu sunt Rom Militar, din Caransebes. Sub numele de TIGAN, au fost multe rase ne-rome in sclavie, vezi sirienii, africanii, egiptenii, mentionati de Paul de Aleppo in monastirile romanesti.

  4. Perkele

    Mie mi se pare destul de clara descrierea proiectului (nu stiu, poate tu ai nevoie de traducerea in rusa sa intelegi mai bine?) si de acolo reiese ca sunt date suficiente pentru a stabili rolul bisericii romane in excluderea romilor din societate si asta e scopul proiectului, de a evalua ce contributie a avut biserica. Unde vezi deja o concluzie trasa?
    In plus, in descrierea proiectului se recunoaste si rolul si influenta in societate a bisericii, care poate ajuta la integrarea romilor in societate. Apoi, partea cu rolul proiectului de a invinovatii biserica si de a despagubi romii e doar ce ai inteles tu fara vreo baza reala si care se bazeaza pe niste prejudecati/psihoze specifice conservatorilor din spatiul nostru.

Ai ceva de spus?

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.