Prima variantă a povestirilor germane despre Vlad Țepeș tradusă în română

Corespondența păstrată dintre Vlad Țepeș și brașoveni este una absolut normală, nu sunt proferate amenințări și nici nu sunt amintite mari probleme. Cronica de pe peretele Bisericii Negre amintește doar că Drăculea vodă a ars Amlașul – nimic despre suferințele brașovenilor, ceea ce este cel puțin ciudat.

Portretul lui Vlad Țepeș apărut în ediția din anul 1500 a povestirilor germane.

Dintre sursele externe ni s-a păstrat doar o scrisoare de prin Slovacia de azi care amintește de căsăpirea unor negustori. Dacă nu ar fi existat celebra Geschichte Drakole waideIstoria lui Drăculea vodă din 1463 și cele 30 de ediții succesive dintre anii 1488-1568 cel mai probabil Vlad Țepeș ar fi rămas fără faima europeană, iar inflația de obsesii cu vampiri din lumea Occidentală probabil nu ar fi existat.

De aceea m-am apucat să traduc în română prima variantă a povestirilor germane despre Vlad Țepeș: acesta este bulgărele de la care a pornit aventura vampirilor. Edițiile succesive adaugă detalii, comasează sau elimină episoade, sensul relatărilor este din ce în ce mai distorsionat – prima variantă devine cu atât mai importantă, textul original al plângerilor sașilor transilvăneni. De exemplu celebrul episod al turcilor cu turbanele țintuite de cap cu piroane este total diferit în prima variantă a povestirilor germane față de cele ulterioare.

Vlad Țepeș – pivot între est și vest

Varianta povestirilor ruse despre Vlad Țepeș reprezintă un caz separat: de fapt avem de-a face cu un manifest politic pentru un program de guvernare autocrată a cnezilor moscoviți aflați în plin proces de transformare în țari cu pretenții de transfer a moștenirii imperiale bizantine. Solul rus Kurițîn l-a cunoscut la Budapesta pe fiul lui Vlad Țepeș și a luat contact fără îndoială cu scrierile germane, însă deja trecuseră câteva zeci de ani de când se petrecuseră faptele.

Prin intermediul Geschichte Drakole waide, faptele lui Vlad Țepeș s-au transformat într-un pivot între lumea occidentală și cea orientală. În vest a provocat o adevărată industrie a vampirismului prin trambulina romanului lui Bram Stoker – în est a întărit și motivat programul autocrației țariste de inspirație asumat bizantină.

Cât adevăr există în aceste povestiri germane despre Vlad Țepeș? Greu de spus, mai ales că sașii brașoveni nu lasă aproape nici o relatare internă de amploare comparabilă. O parte din episoade sunt confirmate de alte surse – căsăpirea negustorilor sași este amintită într-o scrisoare contemporană; masacrarea turcilor de la sud de Dunăre este relatată aproape identic cu scrisoarea lui Vlad Țepeș către Matei Corvin. Alți martori oculari confirmă obiceiul lui Vlad Țepeș de a ucide toți prizonierii și a-i tăia în bucăți chiar cu mâna lui, așa cum s-a întâmplat la cucerirea Srebenicei. Dar asta făcea și Ștefan cel Mare, care amenința solii cu moartea sau organiza adevărate hecatombe după bătăliile câștigate, când mii de prizonieri erau decapitați în masă. Numeroasele scene de canibalism și uciderile nemotivate (rusul Kurițîn reușește să întoarcă din condei faptele și să motiveze politic cruzimea lui Țepeș) par totuși a fi mult exagerate.

Traducerea de mai jos am realizat-o după textul Geschichte Drakole waide publicat de Matei Cazacu în Bibliothèque de l’École des chartes, 1981, 139-2, p. 209-243.

Istoria lui Drăculea vodă

1. Și după ce bătrânul guvernator a pus să fie ucis bătrânul Dracul, Drăculea și frații săi s-au lepădat de credința lor și au făgăduit și jurat să țină și să apere credința creștină.

2. Iar în același an Drăculea a fost pus și făcut domn în Valahia. Îndată el a pus să fie ucis Vladislav vodă, care fusese domn aici.

3. De asemenea a pus de îndată să fie arse satele și cetățile de lângă Sibiu din Transilvania, iar satele și cetățile din Transilvania pe nume Klosterholtz, Nuwdorff, Holtznetya au fost prefăcute pe de-a întregul în cenușă.

4. De asemenea a pus să fie ars Berkendorf din Țara Bârsei, iar bărbații și femeile, copiii mici și mari care nu au fost arși acolo i-a luat cu el și i-a dus în lanțuri în Valahia și i-a tras pe toți în țeapă.

 

Continuarea acestui articol poate fi citită doar de abonații Patreon. Vrei să susții Historice.ro cu un abonament Patreon?

Ai ceva de spus?