Citesc şi mă crucesc în memoriile lui Constantin Argetoianu pentru anul 1938:
28 martie. Petrecut ziua de ieri (duminicã) la Constanţa. Plecat dimineaţa la ora 9 1/2 m-am înapoiat în Bucureşti la ora 10 1/2 seara. Fãcut drumul cu automotorul cumpãrat de Franasovici (7 milioane, la „Astra”) în douã ore şi jumãtate, la dus ca şi la întors. Zi luminoasã, vreme de toata frumuseţea şi mare idem. Eram 14, numai tineret în afarã de mine. Vizitat la Mamaia noul hotel pe care-1 ridicã Oficiul de Turism împreunã cu C.F.R. Foarte frumos, foarte confortabil, foarte luxos.
Deci în urmă cu 73 de ani trenul de la Bucureşti la Constanţa făcea DOUĂ ORE ŞI JUMĂTATE. În ziua de azi, conform Mersul Trenurilor de la Bucureşti la Constanţa trenul face aproape patru ore (3 ore şi 55 minute). Asta pe hârtie, în realitate durează între 5 şi 6 ore. Sincer, nu cred că aş avea regrete dacă CFR ar fi închise şi toţi angajaţii lăsaţi pe drumuri, de la director la acarul Păun. Nu am nevoie de CFR.
Pingback:Galerie foto: Uzinele Malaxa în imagini | George Damian
Nu este o chestie numai de CFR oricum. Parca cu exceptie trenurilor Eurostar, in toata Europa sistemul feroviar devine in continuare mai lent si fractionat.
In 1983, spre examplu, erau mai multe trenuri din Milano pana MÜnchen, cu un mers de 6 ore. Biletul era posibil sa-il faci in gara la Milano, dar si in orice agentia de viaie. Acum, ruta asta se face numai cu un operator privat care nu este reconoscut din partea feroviei dello stato italiene, si exista numai o singura agentie unde poti sa faci bilete pentru trenul asta, nu in gara. Si calatorest aproapre o ora mai mult decat cel in 1983.
O mare pacate. Calatorie in tren este, pentru mine, felul cel mai placut de a calatori.
Dumneata ce ai vrea, sa ramanem fara retea de cai ferate, ca in Africa ? Lucrezi pentru spionajul strain ? Daca o institutie nu merge bine, din cauza conducerii, trebuie sa fie desfiintata institutia respectiva, sau sa sa fie schimbata si trasa la raspundere conducerea ?
Culmea e ca depoul Constanta mai are 3 astfel de automotoare, zilnic unul din ele face Constanta-Mangalia si retur, din pacate la noi infrastructura e praf, poduri si podete nu s-au reabilitat de peste 10 aqni, toate limitate la 15 sau 30 la ora iar partea ce se reabiliteaza parca nu mai e gata de 10 ani :|
Bai desteptu’ lu’ peste prajit, mentioneaza si motivul pentru care trenurile fac mai mult timp astazi pana la Constanta, adica lucrarile de reabilitare a coridorului IV. Asa sunteti toti jurnalistii, o apa si-un pamant…va place la nebunie sa aruncati cu noroi in stanga si-n dreapta. Nu ai nevoie de calea ferata? Bine, atunci du-te si mergi cu propriul tau cosciug pe roti! Dar pastreaza-ti parerea pentru tine, bai jurnalist de doi bani!
Se vede ca esti prost informat si scri articolele LA MISTO. Acum trenul face in cel mult 4 ore Bucuresti – Constanta. Din 17 Iunie timpii vor fi coborati la 2 ore si 50 min, iar din 15 iulie la 2 ore jumatate. Daca ar fi un tren direct Bucuresti – Constanta ar face si mai putin.
@me – lucrările de reabilitare invocate durează de mai bine de zece ani, în timpul ăsta puteau construi o cale ferată nouă Constanţa-Oradea
@Leo – anul trecut am mers cu trenul Bucureşti-Constanţa şi a făcut aproape 6 ore; pe 15 iulie voi consulta mersul trenurilor să văd dacă informaţia ta este veridică
Ar trebui adus la conducerea CFR Miron Mitrea.El poate orice,bineinteles daca este ajutat de Necolaiciuc.
@georgedamian, lucrarile NU dureaza de zece ani, ci din vara anului 2006. Asta inseamna fix 5 ani. Ceea ce, pentru o reabilitare feroviara, este perfect comparabila cu ce se intampla in orice alta tara (DA, atat dureaza o reabilitare sub trafic).
Nu se fac 5-6 ore practic, nu stiu cand a intarziat ultima oara trenul Bucuresti-Constanta mai mult de 10 minute.
Anul trecut ai facut 6 ore doar daca ai mers cu vreun personal din Obor. Poate acum 2 ani, cand inca se circula prin Mogosoaia!
Lucrările de reabilitare or fi început în 2006, însă întârzierile erau enorme cu mult timp înainte.
Admit că s-ar putea ca percepţia mea asupra timpului să fie greşită, să am ceasul defect. Întrebarea rămâne: în 1938 aveam două ore şi jumătate, în 2011 avem 4 ore (conform Mersul Trenurilor) – de ce?
P.S. Nu ştiu de ce am impresia că mulţi dintre comentatorii de aici au ceva legătură cu CFR sau Ministerul Transporturilor. Văzând vehemenţa aceasta a apărătorilor CFR am mers la prietenul Google şi am aflat următoarele:
1. Lucrările începute în 2006 trebuiau încheiate în 2009, avem o întârziere de doi ani.
2. Costul kilometrului de reabilitare a crescut de la 2,2 mil euro/km la 4 mil euro/km. (Sunt unii oameni care spun că de banii ăştia mai bine se făcea o cale ferată nouă!)
3. Suma totală a banilor cheltuiţi pentru această lucrare este de 913 milioane de euro. Sincer, nu mi se pare nici un fel de progres: să cheltuieşti în secolul XXI aproape un miliard de euro pentru a atinge performanţe din secolul XX.
Acum mi s-a întărit convingerea că CFR şi Ministerul Transporturilor ar trebui desfiinţate.
Timpii vor cobora la cca 2h dupa terminarea reabilitarii. Daca vrei timpi mai mici, platesti chiar si triplu pentru o jumatate de ora in minus dar de ce sa vrei timpi mai mici daca pasageri ioc? Cat despre linie, nu stiu la ce progres te astepti tu daca in 1939 linia era prea performanta pentru acea perioada , era dreapta si avea o viteza medie constructiva de 120 km/h, arhisuficienta si acum .
@ george damian – E problema mea daca am legaturi sau nu la calea ferata sau Ministerul Transporturilor, dar ma amuzi cu „intarzierile enorme” anterioare demararii lucrarilor. In 2005, un tren de rang superior facea pana la Constanta doua ore si ceva. Vad ca tot ai ce ai cu drumul asta de fier, iti place la nebunie sa cauti nod in papura…de eternele noastre sosele cu cratere de ce nu zici nimic? Sau de autostrazile existente doar pe hartie? Sau, de ce nu, de cati oameni mor intr-un an pe sosele si cati pe calea ferata? Ai ceva legaturi pe la Simpa Trans sau alta firma de dube? Pardon, e problema ta…
@Me – cu privire la punctualitatea trenurilor avem cuvântul meu contra cuvântul tău, mai greu de ajuns la o concluzie
– nu am nimic cu drumul de fier, am scris un singur articol în care mi-am exprimat o nedumerire şi o opinie
– despre şoselele cu cratere deja am scris, poţi căuta singur aici
– remarca privind legăturile cu CFR se referă la vehemenţa din comentarii, ca să nu-i spun altfel
@ george damian – Fiecare cu parerea lui, dar pe mine m-a deranjat cand ai scris ca nu ti-ar pare rau daca s-ar inchide de tot calea ferata si toti angajatii ei ar ramane fara loc de munca, de la directori pana la muncitorii de jos. Pe directori sa-i lasam, pentru ca majoritatea isi vad de propriile interese si sunt numiti politic, fara a avea prea multe tangente cu domeniul asta. Dar gandeste-te la cei de jos, cum sunt mecanicii de locomotiva, impiegatii de miscare, lacatusii, acarii si altii…foarte multi au familii de intretinut, rate la banca si salarii nu prea mari pentru a-si asigura un trai cat de cat decent. Hai sa nu aruncam cu pietre in ei, ca nu din cauza lor a ajuns calea ferata in starea in care se afla astazi. Poate ca n-o sa-ti vina sa crezi, dar exista si oameni pasionati de calea ferata, oameni care merg in timpul lor liber si pozeaza sau filmeaza trenuri in gari sau in camp…unii angajati in sistem, altii nu. Oameni care merg cu trenul din placere, chiar daca petrec si o zi intreaga pe drum. Poti sa-l consulti pe „prietenul” tau pe nume Google si vei vedea ca la nivelul tarii exista o comunitate destul de insemnata de pasionati feroviari. Eu n-am facut altceva, decat sa vorbesc in numele lor…pentru ca si eu ma numar printre ei. Pace!
Consider calea ferată drept cel mai sigur şi comod mijloc de deplasare pe distanţe medii. Doar că CFR este într-o stare dezastruoasă şi nu îşi deserveşte clienţii aşa cum ar trebui. Iar pentru această situaţie nu sunt de vină doar directorii, ci şi muncitorii care ar trebui să aibă un cuvânt de spus prin sindicate. Ori sindicatele nu fac scandal decât pentru salarii, deşi ar putea bloca multe din nereguli. Dar aici este o altă poveste.
George Damian esti foarte naiv daca tu consideri ca muncitorii, oamenii simpli de la CFR sunt luati in consideratie. Chiar este adevarat faptul ca sindicatele prin toti acesti oameni atrag atentia de fiecare data asupra starii dezastruoase in care se afla infrastructura feroviara, asupra timpilor de miscare si a cator si mai cate, dar crezi tu ca au chiar asa o mare putere incat sa schimbe soarta cailor ferate? Astea-s copilarii. Cum bine a spus Me mai sus, printre cei mici care lucreaza in CFR se afla si foarte multi oameni pasionati si care isi fac meseria cu mult profesionalism dar care , din pacate, nu conteaza, CUVANTUL LOR NU CONTEAZA ACOLO SUS.Concluzionand, eu cred ca nici tu nu esti rau intentionat, dar pentru ca tu nu cunosti domeniul tu vezi lucrurile altfel pe dinafara , tie ti-e usor sa spui de ce nu face x cutare sau de ce se face cutare pentru ca nu constientizezi ca te afli in tara chiorilor , a piticilor si a bagaboandelor. Tu nu vezi cine este ministrul transportului, tu crezi ca are vreo treaba cu CFR-ul, a mers vreodata cu trenul in ultimii 20 de ani ,crezi ca poate raspunde la vreo intrebare normala sau tehnica referitoare la infrastructura, crezi ca se gandeste ministrul la cati oameni au murit striviti in dubele sponsorilor politici ?
Am fost cu trenul Constanta-Brasov si viceversa, cu bebe, la sfarsitul lunii septembrie. Doamna amabila ne-a dat bilete in asa fel incat sa nu stam inghesuiti sau aiurea. Domn controlor neintelegator care a spus ca aerul conditionat este obligatoriu, are doua stari de gratie: pornit si oprit. Pentru tot vagonul. Nu se regleaza temperatura, puterea cu care bate alizeul in freza, nu se poate opri in compartimentul tau. Renovat anul trecut. Si nu s-a putut inchide pentru ca „face lumea galagie”. La intoarcere la fel, doar ca aerul conditionat trebuia sa fie cald si era tot rece, doar in capatul nostru de vagon. Ora de sosire in Brasov la 05.05. Intarziere anuntata 20 minute. Intarziere efectiva de 40 minute. Petrecut in frig cu copilul in brate 25 minute pe peron. Apoi in aer conditionat 7 ore. Sa moara CFR-ul.
Problema este din pacate la cei „sus pusi” pe motive politice, anume indemnati sa distruga voit Calea Ferata…
Acesta este motivul pentru care toate „merg pe dos” in CFR, si nu numai…. Nu ca nu s-ar putea ca totul sa fie aproape perfect (ca si anii ’60-’80), dar NU SE VREA!!! De-aia se face acest sabotaj voit, pentru ca „firmele” de „cosciugarie rutiera” (dube, microbuze, autocare) ale puliticienilor sa prospere!
Verstehen Sie, meine Kameraden?